måndag, september 18, 2006

Åter till min vanliga vardag

Det verkar som att den vanliga orken och vardagen är tillbaka.

Mamma och pappa var förbi en vända i går, så jag och mamma tog en tur in i skogen för att plocka kantareller. Tur att det ligger så nära huset för så mycket ork fanns inte kände jag. Vi hittade knappt två hekto - rekord för den här hösten. Jag behöll några för att göra stuvning på senare. Det andra har mamma stekt och torkat för smaksättning av soppor och såser i vinter. Det gäller bara att komma ihåg att man har det bland kryddorna sen i vinter.

Vikten är sakta på väg uppåt igen. Menyn i går bestod bl.a. av välling och fil spetsat med grädde, tomatsås med makaroner och två varma mackor med kantarellstuvning, persilja och lite ost. Mackorna åt jag halva åt gången, med toabesök emellan så jag kunde vara säker på att slippa stopp (tarmvred) igen.

Ett nytt projekt påbörjades i vardagsrummet också. Vi har flyttat akvariet till en annan, mörkare vägg. Där det stod var det alldeles för ljust. Det har varit stora problem med svarta alger i sommar, så det har till och med varit täckt med svart plast någon vecka då och då. Det är ju inte så lätt att flytta ett akvarium när det finns en massa fiskar i det och om man inte har ett "reservakvarium". Just nu är det inte så många fiskar kvar och det var dags att byta vatten. Som vanligt när man gör någon ommöblering så blir det fler saker som måste byta plats - inget undantag hos oss heller. Soffor, bokhyllor, kista och blommor - allt ska flyttas runt. Hittills har sofforna fått ny plats. En del av bokhyllan är flyttad, men sakerna är inte inplockade än. Måste ju torka ur skåp och hyllor först. Allt tar sån´ tid när det är klent med ork. Målet är att det ska göras klart idag.

I morgon väntar ett heldagsbesök på det stora sjukhuset. Ska bli skönt att komma dit, även om det bara är en koll. Förhoppningsvis får jag några besked om framtiden. Vore väldigt skönt att veta om och i så fall när det blir operation. Det går ju inte att planera någonting just nu. Någonting måste göras i alla fall, vet bara inte vad. Känns mest som jag bara existerar utan att uträtta något. Tänk att kunna åka iväg och handla åka till stugan och träffa vänner utan att vara beroende av andra för skjuts m.m. Leva ett liv med familjen, inte sida vid sida som just nu.

Inga kommentarer:

 
- -