måndag, september 25, 2006

CHOCK!

I dag fick jag brev från kronofogden. Underrättelse om sökt utmätning! Har ingen aning om vad det rör sig om. Har aldrig tidigare fått brev därifrån. 2460,- ska utmätas från min lön står det. Sökande är ett förlag som säljer jultidningar. Mina barn har sålt jultidningar från ett annat förlag och dessa fakturor är betalda i tid. Har inte fått någon påminnelse eller annan förvarning.

Hela jag skakar. Försöker ringa till förlaget men naturligtvis är det lunchstängt. Ringer till Kronofogdemyndigheten som tack och lov upptäcker att något är FEL!

Personen det gäller har visst skrivit under ett brev med sitt namn men inte kollat att det är rätt personnummer. Sökande AK Inkassotjänst AB i Uppsala och Kronofogden har visst inte heller kollat att personnumret och namnet hör ihop. Det är mitt personnummer som står och idag kommer brevet till mig om utmätning. Jag har fått skriva ett brev om "återvinning och inhibition" av ärendet, och faxat till Kronofogden. Det var visst sista dagen idag som den möjligheten fanns, för att tingsrätten (?) ska kunna ta bort ärendet från mitt personnummer. Från imorgon var det visst hovrätten som skulle få hand om ärendet.

Tänk om jag inte varit hemma idag, om jag inte hade hämtat posten förrän i kväll när alla myndigheter stängt! Hur mycket krångel hade det blivit då? Hur mycket krångel ställer det till med så långt som det gått hittills? Kommer jag och företaget att drabbas - trots att jag är oskyldig?

Jag är fortfarnde skakis. Blir nog inte mycket mer gjort idag. Hur många är det som drabbas oskyldigt. Hör just nu att den gamla damen som skulle få sin lägenhet såld på exekutiv auktion får bo kvar. Fattas bara annat. Tur att det finns folk med sunt förnuft kvar. Nu går jag och vilar.

Uppdatering!
Länkar till senare inlägg om ämnet:
Telefonsamtalsdag & Måndagens kronofogdebrev igen

3 kommentarer:

Anonym sa...

ush det där lät inte roligt alls gud vad obehagligt

Anonym sa...

Jösses, vad obehagligt. Vila du, dt kan du behöva.Fy!

K sa...

caroline & j:
Det var fruktansvärt obehagligt. Tur att den jag först pratade med såg att något var fel på en gång, så jag inte behövde kämpa med att bevisa min oskuld.
Jag gick upp i skogen en timme och la mig i mossan, det hjälpte lite.
/K

 
- -