torsdag, juli 13, 2006

Mer värk och kanske operation.

Mina buksmärtor har blivit värre. På tisdagen var jag till sjukhuset och gjorde en kontroll. Ingenting hittades som kan förklara varför det gör så ont. Inte ens provsvaren visade några stora avvikelser. Det som däremot upptäcktes var att min grundsjukdom hade "återkommit" ganska rejält. Ett brev är skickat till det större sjukhuset och läkaren som brukar operera mig. Jag kan tänka mig att det är en större operation som väntar efter sommaren, innan symptomen blir för stora. Innan tidigare operationer har jag fått flera blodtransfusioner för att hålla mig vid liv tills operationen blivit av, det slipper jag troligen nu.

En annan fråga är om jag vill/orkar med ytterligare en operation. Sjukdomen försvinner ju inte bara för att jag opereras, min kropp stympas bara än en gång och jag får försöka "leva" ett tag till efter operationen. Det skulle kännas mycket bättre om jag visste att sjukdomen försvann efter operationen och jag skulle kunna leva ett "normalt liv". Det känns mest som om jag existerar istället för att leva.

Äta - sova - toabesök och om igen, det är inget roligt liv. Familjen gör andra saker och jag är kvar hemma eftersom jag inte har ork/kraft att följa med. Hela dagarna går ju ut på att stoppa i sig något som ger mig energi för dagen, och att jag inte går ner mer i vikt. Jag har provat sondnäring genom näsan och det var inte trevligt. Jag orkade inte äta något annat, och att försöka äta något för att bara få god smak i munnen när man är proppmätt är inte lätt.

De närmaste dagarna ska jag och mannen på två konserter och till vänner på kalas. Barnen följer med mormor och morfar på semester. All min kraft kommer alltså att gå åt till att orka några timmar på det som är inplanerat sedan några månader, däremellan kommer jag att sova.
Värktabletterna jag har hjälper inte, det enda jag får av dem är yrsel och mer trötthet, då kan jag lika gärna låta bli att ta några. Håller jag andan under tiden det är som värst knip brukar det gå bra ett tag därefter, tills nästa knip kommer. På något vis verkar jag ha utvecklat ett sätt att få näring någon annanstans ifrån än vanlig mat.

Nu är det dags att äta lite igen, den här gången blir det hemgjord guacamole, riktigt bra energi för en gångs skull.

Inga kommentarer:

 
- -