onsdag, september 24, 2008

Tonårskonflikt

Kvällen har varit väldigt hetsig här hemma.

Så här var situationen:
Dottern (17½) har varit hemma måndag, tisdag och idag för förkylning (feber, halsont och hosta). I går sa hon att hon skulle på ett idrottsevenemang i kväll (onsdag). Inte om du varit hemma från skolan var mitt svar. I går kväll hade hon tänkt gå till skolan idag. Natten har varit väldigt hostig så hon blev hemma även idag. Ingen antydan till att gå till idrottsevenemanget i kväll, förrän pappa kommer hem och ska åka till samma evenemang. Jag står på mig och säger NEJ! Du har varit hemma från skolan och då är man hemma från andra aktiviteter den dagen också. (Hon har endast orkat sitta i soffan med dator och kollat film på TV).
Pappa anser också att hon ska stanna hemma. Dessutom säger han att hon inte får åka med honom, ska hon iväg får hon ordna skjuts själv. (Lite dumt kan jag tycka.) Tanken med det hela från hans sida är att hon är så stor och själv ska inse och förstå att man måste lyssna till allt. Hon väljer att lyssna till att hon får ta sig dit själv, att han sagt att hon ska vara hemma ignorerar hon. Vill man behandlas som vuxen så måste man själv också uppföra sig vuxet..
En kommenar från dottern var att hon skulle passa på att inte uppföra sig som om hon snart är vuxen, passa på de få månader som är kvar till 18...
Jag har valt att ta undan hennes biljett. Från min sida är läget klart. Som vuxen kan man inte vara hemma från jobbet för att sedan roa sig på kvällen. Läget beror iof på vilken sjukdom det är. Nu gällde det förkylning med feber några dar. Om det hade varit en psykologisk sjukdom (t.ex. depression, ångest etc.) där det kan finnas behov av att komma ut och försöka träffa andra och inte stänga in sig.
Tiden går och pappa åker iväg. Dottern är kvar hemma. Ignorerar mig helt och säger inget, inte ens på tilltal.

Vad skulle du som läser detta ha gjort? (Om du nu orkat läsa hit.) Det finns naturligtvis många lösningar och hos oss blev det så här den här gången.

Det kan hända att hon själv kommer att läsa detta, och det kanske är bra. Då får hon se hur jag tänkt och hur andra tänker som ev. kommenterar här.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Stå på dig! Klart att man ska vara hemma på kvällen om man varit sjuk under dagen, så tycker jag med. Det handlar om trovärdighet./ Lena

K sa...

lena:
Tack! Ja, jag skulle ju inte ha velat vara henne och mött någon lärare/klasskompis på evenemanget...

Mildamakter sa...

Jag hade gjort precis som du gjorde. Är man så sjuk att man inte kan gå till skolan/jobbet så kan man banne mig inte heller gå på något roligt utanför skol/arbetstid. Basta! ;O)

K sa...

mildamakter:
Håller med fullt ut! Tror även att dottern börjar göra det också... Svårt att erkänna bara för mamma och pappa ;-)

Mikaela H B sa...

vilken intressant blogg! Jag adopterar din "positivlista" för det behövs nog. Önskar dig en trevlig helg :)

K sa...

gwendolen:
Tack!
Positiva listan är bra, tyvärr har jag varit dålig på att använda den ett tag. Nu när jag kanske behöver den som bäst...
Önskar dig med en trevlig helg!

 
- -