onsdag, mars 05, 2008

Tropicanasockorna

Början på mina Tropicanasockor i grönmelerat Fabel-garn.
Så här långt har jag kommit på mina Tropicanasockor. Jag repade upp den ena för att försöka få till ränderna lika på båda sockorna. Garnet är Fabel, i en härlig grön melerad variant.

Eftersom jag är helt nybörjare med självrandande garn, så har jag inte förrän nu fattat att man måste ta garnet inifrån nystanet på en socka och utifrån på den andra för att mönstret ska stämma överens på båda sockorna. Åtminstone är det så för mig, hur är det för er andra som är mer hemma på självrandande garn? P.g.a. min miss så är det massor av garn som jag fått göra ett litet nystan av. Hade jag börjat om med båda sockorna hade jag nog lyckats få till randningen tidigare på nystanen och inte behövt börja så långt in. Man lär så länge man lever...

Eftersom jag köpte några fler nystan av Fabel, i andra färger på mässan i helgen, så vet jag hur jag ska göra när jag stickar nästa par sockor!

Om mönstret Tropicana tycker jag om. De kommentarer jag läst på forumet verkar vara tvärtom. Om det beror på garnet eller hur van stickare man är vet jag inte, men jag gillar mönstret i alla fall!
Stickar även dessa med stickro 2½. Det blir väldigt "tajt" när det är dags för ökning både framför och bakom maskan, men det går trots allt ganska bra. Jag har ju två uppsättningar strumpstickor så jag stickar några mönstervarv på den ena sockan. 11 maskor fördelat på 5 stickor. Sen för jag över så det blir 22 + 22 +11, då får jag några stickor över att fortsätta på den andra sockan några varv. Lite omständigt, men det blir tillslut två sockor färdiga samtigt!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du att ta utifrån på det ena nystanet och inifrån av det andra? Eller kan man använda ett enda nystan och göra så? Jag blir verkligen förvillad av sånt här, ha ha.

K sa...

matildas fikarum:
Just så, två olika nystan. Har inte provat med ett och samma nystan men det känns som det skulle bli ännu trassligare än det redan är ;-)

Anonym sa...

Sockmönstret är ok det är hälen som ställer till det. Jag gör hälen enl februarisockan, orkade inte prova och repa upp fler gånger. Snygg grön färg. Hur mår den "dåliga" Syfestivaldeltagaren? Bättre hoppas jag.

K sa...

monke:
Det verkar vara fler som har problem med hälen. Hoppas jag fixar den på något sätt, det finns ju forumet att tillgå, annars får jag göra som du gjort :-)
Den "dåliga" är inte helt OK, men det blir förhoppningsvis bättre framöver...

Anonym sa...

Om du tar garnet innifrån på det ena och utifrån på det andra kommer ränderna komma i omvänd ordning även om du börjar på samma ställe.

Anonym sa...

Jättefint garn....=)

 
- -