måndag, januari 21, 2008

Jag har...

...fastnat i Internets spindelväv eller oändliga garnnystan.

Efter ett läkarbesök i veckan (inte mitt) har jag gått och funderat över något som jag egentligen vetat om i säkert tio år. Tidigare när jag sökt på nätet har jag inte hittat så mycket om det, men nu...

Det har med min sjukdom att göra och jag klickar mig från sida till sida och får så många nya svar på mina frågor och funderingar. Sidorna är på tyska och engelska, så jag är himla glad att jag varit au-pair i Tyskland för 23 år sen! Det mesta går att förstå och med hjälp av skolans gamla lexikon förstår jag lite till. Allra helst skulle jag vilja ringa min läkare NU 01.24, men det kanske inte är så klokt.

Det är nog så att när jag sökte på nätet för många år sen så fanns varken kunskapen hos läkarna eller informationen utlagd på nätet. Varför har jag så många "måsten" i morgon, jag vill ju prata med min läkare SNARAST!

Jag har gjort ett gentest för ett år sedan som visade lite annat än vad som är normalt för de som har polyper. Nu kanske det är läge för att göra ett nytt, för att kolla efter ännu en förändring. En förändring som jag tror finns i släkten sedan tidigare. Symptomen på den "nya" diagnosen stämmer hos en av mina äldre släktingar, som inte lever nu. Den här nya informationen kanske inte ger mig så mycket för egen del, men för de som kommer efter mig är det livsviktig information.

Kombinationen av min "vanliga" diagnos och den här "nygamla" som också är ovanlig, verkar vara ganska nyupptäckt inom läkarvetenskapen. Det förklarar väl att ingen av mina läkare tänkt på det tidigare.

Ett av mina "måsten" i morgon är ett besök hos sjukgymnasten för akupunkturbehandling. Faktiskt så har det haft effekt på min värk/smärta/tryck bakom svanskotan. Jag glömmer t.ex. att ta mina värktabletter efter sex timmar! Jag har minskat på antalet tabletter och det känns väldigt bra! Troligen kan jag minska dosen ännu mer efter behandlingen i morgon. Helst vill jag fortsätta att ta dom regelbundet fyra gånger/dygn. Det blir så krångligt om jag ska ta en tablett tre på natten, vill ju inte ställa klockan för att ta värktabletter. Bättre då att sänka dosen. Drömmen är att kunna sluta helt så småningom.

Orsaken till värken/smärtan/trycket är nog att det jag äter lägger sig med tyngdlagens kraft längst ner i bålen, så det blir spänningar i musklerna mer eller mindre konstant. Till slut hamnar dom i något "kramp tillstånd". Akupunktur har för mig varit lösningen, så här långt åtminstone. För den som aldrig provat akupunktur så kan jag rekommendera det, trots att det inte är en njutning när nålarna sticks in och sedan vrids runt! Det är inte jämförbart med massage!

Måste ta mig till sängen nu, hur det blir med sömn återstår att se. Jag har x antal papper utskrivna som jag vill läsa nu, på engelska dessutom...

På tisdag ska jag bara sova...

Inga kommentarer:

 
- -