torsdag, oktober 04, 2007

Bättre dagar finns...

En heldag på sjukhuset - tre olika besök! Jobbigt.

Åkte hemifrån före åtta, borde åkt ännu lite tidigare, dåligt med parkeringsplatser.

Hann förbi cafeterian för att köpa lite juice och några mackor. Första besöket på Smärtmottagningen. I kassan frågade dom om leg. Javisst sa jag och tog fram plånboken. Inget körkort! Det tog mannen med sig i måndagskväll när han hämtade ut min kamera och han hade det fortfarande... Blev godkänd trots allt. Träffade en helt otroligt bra läkare. Personkemi! Tyvärr blev jag inte så mycket klokare efter det. Tänk om man hade en dussinsjukdom som "alla" vet hur man behandlar. Nu är inte läget så enkelt, men en bit på väg kanske. Lite mer pusselläggande med alla bitar, jag är ett stort pussel...

Lite tid över innan nästa besök så jag gick till apoteket. Lyckades även där få ut min medicin utan leg. Trots att det var starka värktabletter. Nu klarar jag mig över min minisemester.

Vid 12 hade jag tid för datorröntgen. Fick alltså inte äta något innan dess. Klarade incheckningen ännu en gång utan leg! Blev bjuden på 1 liter kontrastdryck med lakritssmak - urk! Efter det skulle det sättas en nål på svårstuckna mig. Första försöket misslyckades eftersom personen inte lyssnade vad jag redan visste. En för grov nål användes och kärlet sprack. Nytt försök med en grannare nål gick bättre. Tyvärr är det en maskin som sprutar in kontrasten i blodet så på något vis läckte det ut genom första hålet 5 cm ovanför det som fungerade... Förhoppningsvis gick tillräckligt med medel in i blodkärlet för att bilderna ska ha blivit OK. Armen är svullen och kommer nog att vara i regnbågens färger de närmaste dagarna.

När allt detta var klart gick jag till dagens sista besök. Min mottagning och den underbara personalen som fick ta hand om resterna av "Magalös". Lyckades få i mig nästan allt av järninjektionen innan det sved för mycket. Avbröt när en halv påse återstod. Jag hade plågats nog för idag tyckte jag då.

Nu blir det vila större delen av kvällen. Lite förberedelser för resan kanske jag orkar med, åtminstone skriva upp vad jag ska ta med mig förutom kameran.

Tyvärr hade jag inte tid att stanna i morse och ta bilder på dimman som lättade över bergen och älven. Får ställa klockan en annan morgon bara för att åka på fototurné!

Allt från mig för stunden. Önskar er en härlig kväll!

5 kommentarer:

Strumpstickan sa...

Det var en tuff och jobbig dag!

Sagan Om Livet sa...

Gaah vad arg jag blir när jag läser att det läckte ur det första hålet - vad var det för fullständig amatör som inte vet att det ALLTID läcker om man gör så, därför måste man börja nerifrån så att säga (handen, handleden, underarmen, armvecket - i den ordningen) om man misstänker att någon är svårstucken. Det tröstar ju inte dig nu och särskilt inte när det hände, men jag blir störd på att patienter utsätts i onödan. Kram på dig.

Anonym sa...

Va? Måste man visa leg för att få ut receptbelagt? Det verkar då väldigt strängt och onödigt.

K sa...

monica h:
Japp... Alternativet är att sprida besöken på flera dar och åka 7 mil t.o.r. varje gång - inte bättre det!

sagan om livet:
Välkommen hit!
Personen behövde inte "misstänka", jag berättade och h*n lyssnade inte :-(
Förhoppningsvis lyssnar personen bättre på nästa patient!

matildas fikarum:
Det beror lite på vad det är för medicin. Just det här är narkotikaklassat, så då är det större koll. Jag såg väl trovärdig ut :-) dessutom ser dom i datorn hur länge och ofta jag tagit ut samma medicin tidigare. Kanske kände han igen mig lite sedan tidigare också.

Anonym sa...

Usch vilken dag, vännen! Jag skulle inte ens klara av en sån dag...

De ska bli hårdare på apoteket, jag har inte ens några tuffa mediciner men maken får inte hämta ut dem åt mig utan en fullmakt nu... Regler kommer och regler går:))

Hoppas att dagen är bra för dig idag!!! Kramar

 
- -