söndag, december 31, 2006

Pannacotta utan gelatin

I ett tidigare inlägg lovade jag recept på Pannacotta utan gelatin.
Varsågod här är det:
(Räcker till 4 personer)

2-2½ tsk agar-agarflingor
5 dl vispgrädde
½ dl strösocker
1 vaniljstång

Häll grädde i en kastrull. Tillsätt agar-agar. Sätt kastrullen på medel värme. Rör om hela tiden med en visp medan grädden värms upp. Låt sjuda 2-3 minuter, tills agar-agarflingorna löst sig. Klipp vaniljstången mitt i tu på längden och lägg i den tillsammans med sockret i kastrullen. Låt sjuda ytterligare några minuter.

Skölj 4 små serveringsskålar i kallt vatten. Plocka upp vaniljstången ur kastrullen. Fyll skålarna med "Gräddkoket" och låt det svalna. Ställ det därefter i kylen innan servering.

Till det har vi mixat jordgubbar och fyllt ovanpå den stelnade grädden.

Enkelt att göra till flera, bara man har tillräckligt många skålar. Går också bra att göra klart dagen innan.

Agar-agar är en typ av sjögräs som varken ger färg eller smak till det man lagar. Kan ersätta gelatin, som kommer från djurriket. Finns att köpa på hälsokostaffärer och kanske i större matbutiker.

Ät och njuuut!

Uppdatering:
1 tsk gelatinpulver är ungefär lika mycket som 2 tsk agar-agarflingor.

Uppdatering 2:

Nu finns det även Gelsocker som kan användas istället för gelatin. Lätt att få tag på i en vanlig affär.

5 kommentarer:

Ilva sa...

Tack, det är jättebra att ha ett recept att ta till om det behövs i framtiden!

Nässelblom och choklad sa...

Vad bra med ett panna cotta-recept utan gelatin. Tack för det. Jag har till och med agar agar hemma, men har inte testat att använda det ännu.

K sa...

ilva + nässelblom & choklad:
Var så goda!

Evchen sa...

Tackar! Jag fick tag på agar agar på Maxi tror jag... eller om det var Willys... köpte det för flera månader sedan. Jättebra att jag nu vet hur jag ska dosera det! Ska bli gott med pannacotta!

Anonym sa...

Om man använder agar-pulver hur mycket ska man ta då?

 
- -