lördag, september 09, 2006

Andra sjukdomar?

Är det lätt att stirra sig blind på den sjukdom man har haft i alla år?
Att inte kolla om de nya smärtorna sitter i andra organ?
Är det jag som patient eller är det min läkare som ska komma på att de nya smärtorna kan bero på en annan sjukdom?

Efter mina över trettio år inom sjukvårdsapparaten kan jag nog säga att det är jag som ska komma på att det finns andra sjukdomar än "min" sjukdom. Det krävs alldeles för ofta att man själv kommer på orsaker till problemen/smärtorna. Det är inte alltid bra att ha en väl dokumenterad sjukjournal. Det känns som att jag "inte kan ha" någon annan sjukdom än den jag har.

Det som rör "min" sjukdom kan jag väldigt mycket om, men alla andra vet jag just ingenting om. Med andra ord kan ju inte jag föreslå vilken undersökning som ska göras för att komma fram till vad den nya smärtan beror på. Vad gör man?

Dagens positiva blir i alla fall besök på ett café. Dottern har frågat på praktikplats på en mysigt café i ett större samhälle några mil bort. När vi ändå skjutsade dit henne passade vi på att fika. En ciabatta med grekisk fyllning, varm focciata med skinka, glassbägare med hallonröra och grädde, te, cappucino, mineralvatten och godast av allt morotskaka. Gott att dela på tre. Jag har även ätit vegetarisk lasagne här hemma med den obligatoriska sömnen efteråt. Vet inte än vad och om det blir något mer till kvällen.

Inga kommentarer:

 
- -