tisdag, juli 04, 2006

Ensidig kost

Flera dagar med ensidig kost ger inte mycket energi. Jag har levt på hemgjord tzatziki, tomatsallad, och några veg. korvar de senaste dagarna. På kvällen innan jag lagt mig har jag värmt en burk barnmat - lagom stor portion för mig, men inte tillräckligt med näring och energi (inte så mycket smak heller).
Eftersom jag aldrig känner hunger eller mättnad äter jag det som jag känner för just för stunden. Jag har slutat fundera så mycket över vad jag äter - det känns viktigare att äta något överhuvudtaget snarare än att det alltid är nyttigt. Min passage genom tarmen är knappt en timme, väldigt kort tid för kroppen att ta tillvara alla näringsämnen alltså.
Jag och min dietist har haft flera diskussioner om hur jag ska/kan/bör äta. Vårt första möte blev inte bra. Jag som då knappt fick i mig den mängd mat som fanns i en barnmatsburk skulle äta som en skogshuggare! Ekvationen gick inte ihop eftersom jag även skulle undvika fett! Dietistens tanke var att med en stor mängd kalorier kanske min kropp skulle kunna tillgodogöra sig hälften och därmed ge mig så mycket kalorier jag behövde per dag. Fett skulle jag undvika eftersom tarmen inte kan bryta ner det, utan det blir ännu mer diarré.
Idag äter jag det som är gott, undviker utfyllnad som potatis, pasta, grönsallad och andra saker som mer känns som "utfyllnad". Jag prioriterar fisk, goda såser, grönsakssallader och goda vegetariska rätter. Den tid jag lever vill jag äta gott och inte bara sådant som gör att jag kan "existera". Börjar faktiskt tycka det är kul att prova laga nya maträtter. Om det är en bra kost att leva på i många år tror jag inte, men vem - sjuk eller frisk - vet om man lever i morgon? Det är alltså lika bra att njuta av det goda nu!
Dietisten jag hade fick en ny chans och vi fick en väldigt bra kontakt tillslut. Det är inte lätt att vara nyutexaminerad dietist och få en väldigt speciell patient med extremt ovanlig sjukdom och mycket egen vilja och envishet. Jag önskar henne lycka till på hennes nya arbetsplats.

Inga kommentarer:

 
- -