onsdag, juni 21, 2006

Dumping

Ett av mina vardagsproblem är:
När jag har ätit får jag problem med "dumping". Det är när blodet behövs för matsmältningen och det blir "för lite" blod kvar till övriga delar av kroppen. Det börjar bl.a. sticka i fingrarna och jag blir trött. Ofta somnar jag inom en timme och sover en stund. Det är inte alltid det går att veta i förväg om det blir så. Vissa gånger räcker det med en tomat eller en ostsmörgås, andra gånger kan jag äta en hel måltid utan att det blir någon reaktion.
Det kan vara svårt att planera något, säkrast är att inte äta före om det är något jag måste göra. Om det bara vore två-tre gånger per dag kanske det skulle fungera bättre, men eftersom jag behöver äta många små måltider under hela dagen så uppstår problemet ofta.

Förklaring av ordet Dumping
Måltidsrelaterade besvär hos patienter som genomgått operation av magsäcken eller så kallad vagotomi. Dumpingbesvär anses bero på att magsäcken tömmer sig alltför hastigt, varvid tunntarmen överbelastas. Besvären kan komma genast efter måltiden (tidig dumping) eller 1 - 2 timmar senare (sen dumping). Fyllnadskänsla, illamående, uppkastningar, hjärtklappning och svaghetskänsla är vanliga symtom. Besvären kan lindras med lämplig diet.
(Från http://www.gastrolab.net/dictsd.htm).

Inga kommentarer:

 
- -