fredag, juni 29, 2007

Tårtor och bakverk...

Trenden hittills som populärast på svaren i min lilla enkät (under "OM MIG") är hur mycket tårtor och bakverk vi äter! Lika bra att jag gör en liten uppdatering om den senaste veckans ätande:

Dottern (blivande konditorn) hade en chokladtårta med sig från jobbet på fredagen (22/6). Dessutom bakade hon en sommartårta med massor av grädde och jordgubbar efter jobbet hos mormor. Vi hade ingen möjlighet att äta upp dessa två tårtor under fredagen.

På lördagen tvingade jag syrran och brorsan med familjer (8 pers) att komma förbi på eftermiddan för att äta tårta. Dom var väldigt svåra att få hit - no, no! Det blev en liten bit kvar av sommartårtan som brorsan tog med till frun (svägerskan) som jobbade. Resterna av chokladtårtan åt vi i familjen av under söndag och måndag.

Dottern går upp 4 på morgonen måndag-fredag för att börja jobba halv 6.

Idag fredag åkte hon direkt till mormor efter jobbet - för att göra tårta och mazariner biskvier! Dagens tårta delades i två delar. Den ena delen gick hon över till mormor och morfars granne med. Han blev något förvånad över att helt plötsligt bli erbjuden en tårta - utan anledning! Det visade sig att dom hade gäster så det passade ju utmärkt. Den andra halvan är mina föräldrar på väg till mig med! Dags för lite fredagstårta alltså. Mazarinerna Biskvierna tog dottern och mannen med sig till min faster och hennes man, när dom åkte till stan för att titta på gamla bilar. (Det kan hända att hon gjorde mazarinerna biskvierna i går, har inte full koll längre ;-) Vissa nätter sover hon hos mormor och morfar eftersom tjejen som hon åker med bor i samma by, och då slipper dottern ut på en cykeltur halv fem på morgonen).

Paus för en tårtbit...

Sommartårta med glaserade jordgubbar.Mums! Inte helt oväntat förstås, går det att misslyckas med en sommartårta gjord på sockerkaka, vispgrädde och glaserade färska jordgubbar?! Glasyren gör man av "gelésocker multi" som finns i vanliga affären.

Det var en liten uppdatering på tårt- och bakelsefronten. Låt er väl smaka via tankekraft!

PS: Glöm inte att rösta om vad DU tycker bäst om ~Magalös~! (fram till den 11 juli)

Andra bloggar om: , , , , , , ,

5 kommentarer:

Elisabeth sa...

Varmt tack för din kommentar på min blogg! Måst kika in lite hos dig - för jag blev ju lite nyfiken!

Ser att du har en dotter som ska bli konditor...! Oj, det är kanske inte helt fel att ställa upp som försökskaniner då förstår jag! Tårtor, bakverk, bakelser... det låter gott!

Ha det så gott..

Kram..

Anonym sa...

Nu skulle jag kunna göra nästan vad som helst för en jordgubbstårta! Åh, vad gott det ser ut.

K sa...

elisabeth:
Hon har sökt till bagare i gymnasiet, håller tummarna för att hon kommer in. Tur för mig att jag behöver gå upp i vikt, men det gäller ju inte för alla andra släktingar :-)

matildas fikarum:
Det kanske finns någon restbiljett på planet till Sverige, jag spar en bit åt dig!

Anonym sa...

Den jordgubbstårtan vill jag ha nu!!! Var bor ni egentligen??? Kanske kan... Nä, fy på mig jag ska ju bli av med lite överflöd som medicinerna lagt på mig.... Hm, det SÅG gott ut i alla fall...

K sa...

maria:
Som jag skrev på din sida, det kanske är lite väl långt för en tårtbit, men vissa gör ju vad som helst för lite tårta...
;-)

 
- -