fredag, juni 29, 2007

Hjälpmedel

Via dietisten fick jag förslag att kontakta arbetsterapeuten i kommunen för att få hjälp med en stol i köket. Eftersom jag inte orkar stå en längre stund så blir det sällan något gjort i köket som kräver att jag står vid spisen eller diskbänken.

Två förslag på stolsitsar.Det ser ut att lösa sig väldigt bra. En smidig stol med hjul, en liten sits och ryggstöd finns, och jag kommer att få en sån! Frågan är bara vilken typ av sits jag ska välja. Om du som läser här har erfarenhet av någon av dessa sitsar - skriv en kommentar om vad du tycker om den du använder. Fördelar och nackdelar. Förhoppningsvis har jag möjlighet att prova en stol nästa vecka som är beställd till en annan person.

Den med mer sittplats ser skönast ut, men "stå"-sitsen kanske passar bättre som avlastningsstöd när jag ska skala potatis, grädda pannkakor eller annat som tar lite längre tid. Lite mitt-emellan sitta-stå.

Så skönt att kunna vara mer delaktig i familjelivet trots smärta/värk. Jag behöver inte vara lika beroende av familjen dom dagar hemtjänsten inte är här och hjälper mig med min mat. Härligt!

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har lite erfarenhet av det här, dels så uppfann min morfar många av de handikapphjälpmedel som finns idag och jag har jobbat hos honom som barn och monterat ihop de olika sakerna... så när jag kom ut i äldrevården så blev det jag som fick laga duschstolar och toaförhöjare etc... Lite kuriosa bara...

Ståstolen är den jag rent spontant tror skulle passa dig bäst då jag förstår att du söker hjälp att kunna utföra mer i bänknivå och då är dessa utmärkta. Men prova bägge sorterna!!! En del kan tycka att ståstolen känns skum men jag tror att det är en vanesak.

Mildamakter sa...

Jag fick prova en ståstol på jobb och jag kom aldrig överens med den. Den var bara obehaglig att använda tyckte jag, men jag säger som Maria här ovan, prova dig fram. Du ska ha en stol som fungerar just för dig och för dina behov så ta god tid på dig!

K sa...

maria & mildamakter:
Tack för tipsen!
Det blir nog en resa till stora staden, där jag kan prova båda varianterna. Den lilla lokala arbetsterapeuten har inte något visningsutbud.

 
- -