måndag, maj 28, 2007

Söndag

Paradisäppelträd i full blom med rosa blommor.
Premiär med frukost på balkongen med dom nya möblerna. Det kommer garanterat att upprepas i sommar när det är varmt och härligt väder.

Innan vi ätit färdigt ropar grannen på oss. Hon undrar om vi vill ha rosor! Vilken lycka att bo granne med en "trädgårdsmästare". Hon har mycket grönare fingrar än vad jag någonsin kommer att få. Eftersom hon tröttnat på rosorna och köpt andra växter till rabatten, så fick vi rosorna om vi ville. Det var väl klart! Frågan var bara var dom skulle planteras...

Efter mycket funderande blev det plats för fem rosor till vänster om paradisäppelträdet. En snabb ogräsrensning. Fyra återstår att plantera. Det är ju inte så lätt att placera ut när man inte alls har haft tanken på att ha rosor någonstans. Troligen blir det i rabatten framför ytterdörren.

En gammal och en nyplanterad fågelbogranInte fanns det jord hemma heller, så det fick vi köpa. Då passade vi på att komplettera med en fågelbogran också. Vi har ju två stycken sen tidigare framför ytterdörren, men det har fattats en. Nu är det också fixat. Undrar hur många år det dröjer innan den vuxit ikapp dom andra två?

Med tanke på att det krävdes lite arbetsinsats från min sida också, så var jag glad att tandvärken och febern hade försvunnit. Hela söndan var det stor skillnad mot hur jag kände mig under fredag kväll och lördag. Det mesta av det tunga jobbet fick dock mannen göra. För mig skulle det behövas blyskor eller blybälte för att över huvud taget få ner spaden i jorden. Vad gör man annars när inte vikten räcker till för att gräva?

Dottern och kompis C tog över köket på eftermiddagen och sent på kvällen blev det supergott morsdagsfika med en ljuvlig tårta. Receptet hittade dom i senaste MedMera tidningen. Tyvärr hann den ätas upp innan någon tänkte på kameran så ni får själva föreställa er en spritsad gräddtårta med färska hallon och jordgubbar överst!

Andra bloggar om: , , , , , , ,


~ * ~

2 kommentarer:

Ella sa...

Åååå... rosor... bara sådär? Vilken bra granne!
Men rosor inbillar jag mig är supersvårskötta...

K sa...

ella:
Det är väl lite därför vi inte har några. Nu får vi väl se till att det finns såpa att spruta mot löss eller börja odla nyckelpigor om det blir väldigt mycket löss. Måste ju göra ett försök när man får dom gratis.

 
- -