lördag, januari 27, 2007

Aktiv dag

Förutom sockerkaka har vi hunnit med ganska mycket annat också.

Ett provisoriskt akvarium t.ex. Upptäckte för några veckor sen att akvariet läckte! Den ena brädan under akvariet var halvt genomdränkt av vatten. Det kan inte ha varit något stort "hål", men tillräckligt...

Nu har vi fyllt en plastbalja med hälften av de 96 litrarna och lite nytt vatten. Flyttat över fiskarna, växterna, värmepumpen och filtret. Nytt akvariesilikon är inköpt, för att täta akvariet på nytt.

Tur i oturen är att vi inte har så många fiskar för tillfället. Prioritet ett är nu att hålla katterna borta från den gröna baljan...

En ny bräda till bänken som akvariet har stått på behövs också. Det dröjer nog några dagar innan fiskarna kan flytta tillbaka. Men då ska det ju vara helt tätt! Troligen har det inte stått helt rakt sedan vi flyttade det i höstas. Innan vi fyller det den här gången blir det exakta kontroller med vattenpass på alla ledder.

Handdiskat har vi också gjort idag. Efter 17 år har diskmaskinen gett upp! Den har sköljt lite halvdåligt ett tag, så vi har gjort en extra sköljning innan det har plockats in i skåpen, men nu hjälper inte ens det. Det som diskades senast i maskin har fått diskas en gång till för hand.

Jag kände när jag diskade att det var väldigt jobbigt att stå en längre stund. Den nya tabletten har inte riktigt hjälp idag, så jag har även tagit en Panodil. Halvbra effekt hade den. De gånger jag ska diska får väl bli när det inte är ett jätteberg av disk.

Till veckan får vi kolla efter en ny diskmaskin. Är det någon som törs slå vad om att den nya kommer att hålla i mer än 17 år?!


~ * ~

3 kommentarer:

Anonym sa...

När jag såg bilden först innan jag började läsa texten, började jag undra vad det var för en sån akvarium!

Diskmaskinen, oj hoppar ni skaffar en ny snart. Jag minns när våran gick sönder under tiden flickorna hade löss och det blev ....jobbigt.. så jag sjukskrevs och kom aldrig tillbaka till jobbet.

Anonym sa...

17 år? Jamen, det var ju inte illa pinkat.

K sa...

anne-maj: Nytt "silhuett"-akvarium kanske man kan kalla det? Tråkigt i längden bara.

matildas fikarum: 17 år är nog helt OK. Någon gång går ju alla maskiner sönder. Tvivlar dock på att den nya vi köper håller lika länge.

 
- -