onsdag, december 27, 2006

Julafton

Jag har överlevt julen. Vi var hos mina föräldrar, tillsammans med syrran (och familj), brorsan (och familj), svärmor/far och syrrans svärmor. Totalt 17 st.

Flera olika rätter att välja på, även för mig som inte äter kött. Vi brukar ha lite "knytkalas", varje familj bidrar med någon/några rätter. Legymsalladen kom från oss. Ingen bantarvariant, men god så länge det nu varade för mig.

Recept på legymsallad:
Vispad grädde, majonnäs, ärtor och morötter (tärnade) och äpple (tärnat) samt en god senap. Blanda och servera. Allt finns att köpa som ekologiskt.

Min tallrik var inte fylld med hälften av de andras, ändå kunde jag inte få i mig allt. Några meter från bordet står det en fåtölj som jag vek ner mig i (tur att man är kort). De andra fortsatte att äta, och jag "deltog" lite från sidan. Inom en halvtimme var det dags att göra sig av med det lilla jag ätit. På den korta tid allt passerar hinner det inte tas till vara så mycket näring. Det som flyter i toan, ser ju ut precis som det jag stoppade i mig. Under eftermiddan´ och kvällen fortsatte jag att "skåpäta" i köket lite då och då. Vad ska jag äta för att få tillräckligt med energi för att bara vara, utan att äta fett? Vikten rasar och jag orkar just ingenting!

Som hos så många andra blev det Kalle med vänner klockan tre och därefter kom tomten. Jag satt nära brorsans yngsta (6 år), och det mesta som hon fick va´ egentligen inga bra presenter. Har man sett UR-programmet: Tomtens verkstad i Kina och alla andra rapporter om hur barnens leksaker tillverkas blir man ganska ledsen. Det ska inte finnas någon som ska behöva lida till kropp och själ på grund av "behoven" vi i I-länderna anser oss ha. Vi MÅSTE sänka våra krav och leva på ett sätt som gynnar ALLA!

Våra barn har bl.a. fått varsitt påslakanset med loggan på favoritlaget i hockey, utsläppsrätt på koldioxid från SNF
, digitalkamera (dottern) och pengar som bidrag till den dator sonen sparar till. Det finns säkert en hel del att göra för att förbättra förhållandena till hur deras julklappar tillverkas också. En början är ju att fråga i butiken där man handlar, hur sakerna är tillverkade, uppförande/etisk kod o.s.v. Läs mer på Etikbarometern.

Inga kommentarer:

 
- -