torsdag, oktober 05, 2006

Ekologiska matleveranser

Igår fick vi hem några kartonger med ekologisk mat. Det börjar dyka upp på fler och fler ställen i Sverige, att man kan beställa ekologisk eller närproducerad mat via nätet. Levereras ofta en gång i veckan. Vissa företag har färdigt ihopplockade lådor, andra har så man får beställa det man själv vill.

Vi har provat flera gånger och det har fungerat utmärkt. Företaget vi har provat har det mesta: grönsaker, mejerivaror, kött, te, kaffe, CHOKLAD, mjöl, ris, pasta, kryddor, ägg, bröd, kryddor, sylt, drycker - ja en lång lista som du ser. Beställer och betalar* gör man via internet (*eller hos din bank).

Vi håller faktiskt fortfarande i med att göra matsedel varje vecka. Det underlättar faktiskt när man beställer via nätet. Vi har t.o.m. utökat matsedeln till två veckor i taget. Det behöver inte göras krångligt, kolla bilden så ser du hur enkel vår är.

matsedel

Första spalten är skolmaten, andra spalten är vad vi ska äta på kvällen och i den tredje om det är något speciellet som gör att det bör vara snabb/enkel matlagning.Hos oss är maten prioriterad. Jag tycker inte om mat som innehåller onödiga tillsatser eller är färdiglagat och bara att värma. (Vi har ingen micro). En jobbig inställning ibland med min sjukdom och klena ork, men jag vill inte tillföra några mer gifter till kroppen! Varken min eller någon annans. Dessutom har vi bara en jord och det känns självklart att bevara den så giftfri som bara möjligt! Vart ska vi ta vägen när vår jord är förstörd? Flytta till Mars som Mr Bush har tänkt sig?

Något som märks väldigt snabbt är att det blir mycket billigare! Det är dyrt att småhandla flera gånger i veckan! Tidsbesparingen märks också snabbt, och kan man dessutom få maten levererad hem - bättre kan det inte bli!Länkar till några företag som levererar ekologiska matlådor:

Årstiderna

Kravbeställarna

Ekolådan

Bondenära

Hedenborgs

Mossagården

Det finns säkert fler, men det var dessa jag hittade när jag sökte på nätet. Hittar du inget i närheten av dig, kontakta någon som odlar/säljer ekomat och be dom titta på möjligheterna att starta något liknande.

PROVA - Du kommer inte att bli besviken, det kan jag lova!

Inga kommentarer:

 
- -