tisdag, maj 13, 2008

Min nya kompis

Svartvit flugsnappare
I dag har jag haft en nyfiken kompis på andra sidan fönsterglaset. En nyfiken en, om det är en hon eller han vet jag inte. Tittar man i fågelböckerna står det dock att hanen kommer först för att hitta någonstans att bo. När han hittat ett bra bo kommer honan och godkänner ;-) Därför tror jag att det är en herr Svartvit Flugsnappare!

Han vill gärna bli fotograferad. Bryr sig inte ett dugg när jag sätter kameran mot fönstret och han sitter på spröjsen eller nere i fönsterkanten. Alla andra fåglar har sedan länge varit långt inne i skogen innan jag fått fram kameran till fönstret.

Jag har hittat en beskrivning på hur man bygger en fågelholk. Får försöka göra en snabbt, så kanske det blir en hel liten familj här utanför fönstret i sommar. Inte för en sekund att jag ångrar att kontoret flyttade till ett rum mot skogen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad fin han var :)

K sa...

eva:
Jättefin är han och som sagt nyfiken :-)
Blir nog en bra make!

Unknown sa...

Visst är det en Herr Flugsnappare, honorna är grå på undersidan. Vi har också sådana i holkarna här.
Kram

 
- -