torsdag, maj 03, 2007

Någon som vet...

Fjäril (1)
Fjäril (2)

...vad det här är för sorts fjäril?

Jag såg den när jag varit och handlat, och var på väg in från bilen. Lyckades faktiskt ta riktigt bra bilder med tanke på att kattfröken hela tiden försökte få min uppmärksamhet. Hon strök sig mellan kameran och fjärilen.

- Hörru matte, varför ligger du där på backen, kom och lek med mig!

Det var nog tack vare att den inte är så färggrann som hon inte upptäckte den, annars är hon en hejare på att fånga fjärilar.

Åter till frågan: Är det någon som har en aning om vad det är för sort?

Andra bloggar om: , , ,

Uppdaterat:
Hjälpen fanns på nära håll. Svärfar som var ute och byggde mur har sett bilden nu, när det är kaffepaus. En liten Påfågelspinnare är det. Han är lite av en expert, som har flera lådor hemma med uppstoppade (heter det så) fjärilar. Jag tycker dom är finast på lite håll, när man inte ser hur håriga och insektsliknande dom är.

~ * ~

2 kommentarer:

Madde (maddepladder) sa...

Det ser ut exakt som en fjäril som fanns med i handlingen i gårdagens avsitt av CSI! Där förklarade de dess utseende med att det skulle lura fåglar att tro att det dom såg var ögonen på en stor uggla och därmed inte anfalla fjärilen. Naturen är bra smart! :)

Anonym sa...

Jag tänkte säga att det ser ut som en Påfågelsöga som har tappat färgen, så helt fel ute var jag ju inte:) Den var faktiskt väldigt vacker, men jag håller med om att man hellre ser dem på lite avstånd än på nära håll eftersom de ser så insektsliknande ut - inte så konstigt med tanke på att just är insekter, men man vill inte gärna tänka på att en vacer fjäril tillhör samma djurgrupp som spyflugor...

 
- -