måndag, januari 08, 2007

Dagens bild - matskål


En oerhört praktisk matskål till våra katter hittade jag för ett par veckor sen´.

Vår kattherre har ju haft ett lite ovanligt sätt att äta. Han fyller munnen med så mycket mat det går från matskålen, sen släpper han ner det på golvet för att sedan börja äta... Det blir väldigt skräpigt. Ny mat har han fått i skålen först när han städat upp på golvet.

Kattfröken har inte alls förstått det här med att äta från golvet. Helt frågande har hon stått och tittat på mig när jag sagt att det måste ätas upp från golvet först, innan jag fyller på i skålen. Extra besvärligt blev det när hon hade tratten och den "sköt iväg" maten från skålen ut på golvet. (Se bild här).

Den här nya matskålen äter båda katterna ur, utan att spilla något på golvet. Genom locket på ovansidan fyller man i kattmaten - 6½ liter. Om man har "dammluckan" helt öppen kommer maten fram allt eftersom, ingen passning behövs. Som tillbehör finns en liten sked, hänger på baksidan av behållaren, som man kan använda för att hjälpa maten fram genom "dammluckan" om det trots allt skulle behövas. 10-kilos säcken med mat kan ställas undan eftersom det inte behöver fyllas på dagligen.

Ett tips till dig som är djurägare.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har fått lära mig att det är en instinkt de har, att bära iväg med maten. SÅ ingen annan katt tar den. Smart matskål.

K sa...

ella: Det visste jag inte. Man lär så länge man lever.

Anonym sa...

VAR får man tag på denna superautomat???

K sa...

Jag köpte den på Granngården (www.granngarden.se/). Pris omkring 150,-. Det finns en mindre variant också, och en som man kan ha vatten i. Finns säkert på någon annan djuraffär också. Hoppas du hittar en.

Mildamakter sa...

Det verkar vara en suverän grej. Jag önskar att den hade funnits när vi hade våra två katter, eftersom våra betedde sig ungefär som dina gör

Anonym sa...

Åh, genast en tripp till Granngården då....=)

 
- -