onsdag, januari 31, 2007

Dagens bild - Improvisation


Idag blev det matlagning från minnet, och det blev GOTT!

När jag har varit på Vidarkliniken efter de senaste operationerna, har maten varit något av det allra bästa (förutom miljön och behandlingarna). Nu är det drygt två år sen sist, och jag kommer inte ihåg helt hur dom lagade fänkålen. Det som var otur senast jag var där var att jag hade tarmvred i stort sett under 2½ vecka. Kunde inte äta mycket av den goda maten. Det skulle dock dröja ett halvår innan läkarna upptäkte att det var en typ av tarmvred jag hade. Gallsten och njursten trodde dom före det.

Maten jag gjorde idag smakade dock också underbart.

Ugnsgratinerad fänkål

(måtten är på ett ungefär)


1 fänkål
2-3 dl grädde
1 msk olivolja
persilja
salt

Skär fänkålen i mindre bitar. Lägg i en ugnssäker form. Strö över persilja och salt. Till sist häller du över olivoljan och grädden så det täcker fänkålen. Gratinera i ugn, 200° ca 40 minuter, eller till fänkålen är så mjuk som du vill ha den. Servera som tillbehör till kött eller med grönsakssllad om du vill ha ett vegetariskt alternativ.

Som jag skrivit tidigare är min mathållning inte "normal". Grädden kan behöva spädas ut med mjölk för att få en "lättare" maträtt. För min del handlar det om att få i sig energi och att äta över huvud taget.


~ * ~

Inga kommentarer:

 
- -