fredag, december 22, 2006

Knäck


På förmiddagen var jag med sonen till tandläkaren - vad passar bättre att göra när man kommer hem därifrån? Jo, koka KNÄCK så klart!

Nu ligger dom på avsvalning. I receptet står det att det ska koka kraftigt 10-15 minuter. Jag har aldrig kokat min knäck mindre än en timme. Den brukar bli perfekt! (Ingen annan skryter ju på min blogg så då måste ju jag göra det).

Återkommer med receptet, måste hämta teaterbiljetter till mina föräldrar innan turistbyrån stänger. En upplevelse i julklapp till dom som har allt från oss barn...

Uppdatering:

Knäcken är provsmakad - PERFEKT! Lagom klibbig, inga tänder som följer med ut eller att den behöver ätas direkt ut frysen.

Här kommer receptet, ca 75 st:
2 dl vispgrädde
2 dl sirap
2 dl socker
¾ dl hackad sötmandel (hoppade jag över)
(4 msk ströbröd, ½ krm bakpulver)(Jag tog 1 msk ströbröd men inget bakpulver)

Blanda grädde, sirap och socker i en vid gryta. Sätt i ev. hushållstermometer. Koka kraftigt utan lock tills termometern visar 125°, 10-15 min. (Vid 130° blir knäcken mycket hård) Ställ ut knäckformar på t.ex. en plåt.

Tillsätt mandeln, ev också ströbröd och bakpulver. Ströbrödet gör knäcken drygare, bakpulvret gör den porös. Fyll knäcksmeten i formarna, t.ex. med två skedar. Förvara knäcken svalt i burk med lock och med smörgåspapper mellan varje lager.

För att avgöra när den är klar gör du ett kulprov:
Droppa lite av kolasmeten i en kopp med kallt vatten. När provet kan rullas till en kula är smeten färdigkokt. Temperaturen är då 120-125°, vilket allra säkrast kontrolleras med hushållstermometer.

Varsågod skickar ett smakprov...

Inga kommentarer:

 
- -