torsdag, december 07, 2006

Förkyld? Sond?

Sitter med en kopp varm välling framför mig. Svårt att sova som vanligt, känner mig lite febrig, ont i halsen och rethosta. Känner inte för att bli förkyld just nu, vet inte om kroppen orkar med det riktigt. Sist jag hade en förkylning slutade det med sondnäring. Vill inte! Så dålig ska jag inte bli igen.

Det är fruktansvärt obekvämt att ha sonden flera dar´. Möjligheten finns ju att sätta ner en slang för varje tillfälle man ska äta. Det tar ca tio timmar att få i sig det som behövs för en dag, det är fyra påsar. Vissa tar det nattetid, men jag föredrar (om jag trots allt måste) att ta det dagtid.

Jag har ju en ryggsäck med pump som gör att jag inte är låst till en droppstång hemma. Men det går inte att börja med fyra påsar på en gång. Först tar man en halv på väldigt lång tid och ökar lite efter några dagar, tills man är uppe i fyra påsar.

Alternativet att ta det på natten är inte roligt, eftersom man måste byta påse efter några timmar. Om jag har lyckats somna vill jag ju inte vakna för att byta påse strax efter...

Smakar illa gör det också, även om man aldrig dricker det. På något vis kommer smaken ut i blodet och slemhinnorna. En mättnadskänsla ger det också, så att stoppa något gott i munnen lockar inte heller när man känner sig proppmätt.

Jag vill inte bli förkyld!

3 kommentarer:

Carola sa...

Man får lite perspektiv på sitt eget gnäll över förkylningen när man läser detta...

Anonym sa...

Kan inte annat än att hålla med Carola. Hoppas du slipper bli förkyld och om du nu måste bli det att du slipper sonden. Håller tummarna hårt för dig.

K sa...

carola: Alla har ju sina bekymmer som är mer eller mindre stora för den personen - helt OK för min del.
ella: Det har kännts lite bättre idag.
anne-maj: Inte roligt, när jag mår bra kommer jag och hälsar på dig. En torsdag förmiddag kanske...

 
- -